گلوله‌باران ۳۲ دقیقه‌ای مشهد با تگرگ‌های «تخم‌مرغی» در سال ۱۳۳۳ کمبود انبار، از چالش‌های زیرساختی در حوزه اموال تملیکی خراسان رضوی است طلب ۳۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد از دستگاه‌های دولتی در «مهد توس» خبری از فروشگاه‌های شیکان‌پیکان نیست | بازاری که بوی گوسفند می‌دهد پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصدی پروژه بازگشایی و احداث بولوار رضویه در مشهد با پیگیری شهرآرا بلیت متروی مشهد در نرم افزار «شهر من» ۲ هزار تومان شد بالاخره هوای کلانشهر مشهد سالم شد (۱۱ خرداد ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: اراده مدیریت شهری، بزرگداشت شهدا در هر محفل و محله و معبر است مدیرعامل ایران‌خودرو: قیمت‌ها افزایش پیدا نکند، به سرنوشت شرکت ارج دچار می‌شویم ارتباط وب‌سرویسی بین سازمان ثبت اسناد و شهرداری مشهد مقدس برقرار شد برآورد ۷۰۰ میلیارد تومانی از بودجه مورد نیاز برای تکمیل ایستگاه بسیج خط سه مترو مشهد عضو کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد: با فرصت ۱۰ ماهه شورا نتیجه زحمات اعضا را مشاهده می‌کنیم فرماندار مشهد: اقدام فرهنگی شهرداری در افتتاح خانه‌موزه ملک، شایسته تکریم است شهردار مشهد مقدس: خانه‌موزه ملک توجه مدیریت شهری به هویت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهر را نشان می‌دهد + فیلم معاون خدمات شهری و فضای سبز شهرداری مشهد: در این دوره مدیریت شهری، فضای سبز بالغ بر ۵۵۰ هکتار توسعه پیدا کرده است رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد: پاسداشت مفاخر مشهد از دغدغه‌های شورا و شهرداری است بهره‌برداری از خانه‌موزه ملک در باغ وکیل‌آباد مشهد (۱۰ خرداد ۱۴۰۴) ساختمان دبیرستان آیت الله کاشانی مشهد در فهرست ملی میراث دفاع مقدس ایران ثبت شد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: برنامه منظم تزریق مالی به پروژه‌های شهری تنظیم شود رکورد استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی بایدو مشهد در چهار سال اخیر شکسته شد افزایش ۴۰ درصدی ورود ناوگان حمل و نقل ایرانی از افغانستان به دوغارون
سرخط خبرها

پیگیری ۳ محور مهم مطالبه مردم از اتوبوس‌رانی مشهد | پاسخ‌هایی برای دغدغه‌ای همگانی

  • کد خبر: ۳۳۵۶۷۲
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۸:۰۰
پیگیری ۳ محور مهم مطالبه مردم از اتوبوس‌رانی مشهد | پاسخ‌هایی برای دغدغه‌ای همگانی
معاون اجرایی سازمان اتوبوس رانی مشهد: بیش از ۱۵۰۰ دستگاه ناوگان برای رسیدن به حد مطلوب مورد نیاز است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کافی است مسافر اتوبوس‌هایی باشید که در سطح شهر مشهد تردد می‌کنند. فرقی هم ندارد بخواهید از شرق به غرب بروید یا جنوب شهر به شمال آن. ظاهر برخی از این اتوبوس‌ها که به گفته مسافران تعدادشان کم هم نیست نشان از قدمت و گذر سال‌های فعالیت دارد و در این باره به واسطه جبر زمانه هنوز در چرخه فعالیت و خدمت رسانی حضور دارند.

گواه این گفته‌ها درددل‌های مردمی است که با ضمیمه کردن تصاویر از خطوط مختلف این گله گذاری‌ها را برای شهرآرا ارسال کرده‌اند، اما گلایه‌ها فقط به همین موضوعات ختم نمی‌شود موضوعات دیگری نیز خاطر شهروندان را مکدر کرده است، به عنوان مثال خطوط حاشیه شهر مشهد که مجبورند مسافت طولانی از غرب مشهد را طی کنند تا به شرق شهر برسند از نوع اتوبوس‌های باکیفیت و جدید نیست و اغلب این اتوبوس‌ها قدیمی است. از طرف دیگر جمعیتی که از این اتوبوس‌ها استفاده می‌کنند بسیار زیاد است.

دغدغه دیگر مردم مینی بوس‌هایی است که هنوز هیچ کدام از مسافران متوجه نشده‌اند علت وجود آن‌ها چیست. چرا در شهری مثل مشهد که معمولا خطوط اتوبوس رانی اش مسافر زیادی دارد باید این مینی بوس‌ها حضور داشته باشند؟ یا این سؤال که چرا این مینی بوس‌ها جایگزین اتوبوس شده‌اند و به دلیل وجود این اتوبوس‌ها مسافران مجبور ند قد و قامتشان را خم کنند تا بتوانند در مسیر تردد دوام بیاورند. 

آمدوشد‌های با تأخیر و کلافه کننده و انتظار‌های عجیب و غریب شهروندان در ایستگاه‌های اتوبوس هم از دیگر معضلات پرتکرار در این حوزه است که هرچندوقت یک بار به شهرآرا ارسال می‌شود، یا آلودگی بیش از حد برخی اتوبوس‌ها و تقاضا برای استفاده از اتوبوس‌های پیشرفته برقی و باقی موارد. همه این درخواست‌ها دست به دست هم می‌دهند تا با علی شهسوار، معاون اجرایی سازمان اتوبوس رانی مشهد، درباره این روز‌های ناوگان اتوبوس رانی و خدماتش گفت‌و‌گو کنیم.

اختصاص اتوبوس برپایه سرانه جمعیتی

گروسی، یکی از شهروندان مشهدی، انتقادش برای وضعیت اتوبوس‌ها و خدماتی که می‌دهند، از این قرار است:‌ای کاش تعداد اتوبوس اختصاص یافته براساس جمعیت بود. اگر چندصدهزار ساکن شرق مشهد دیده می‌شدند، قطعا تعداد اتوبوس‌های خط ۸۳۰ بیشتر از اکنون بود. از طرف دیگر مردم در شرایط الان و به علت تعداد کم اتوبوس‌ها ناچارند بیش از نیم ساعت معطل اتوبوس‌های بی آرتی۳ شوند. از شما تقاضا می‌کنیم این موضوع را پیگیری کنید.

دغدغه شهروند دیگری نیز تعداد کم اتوبوس خط ۳۰ است: لطفا به خط۳۰ شهرک مهرگان رسیدگی کنید. متأسفانه هر نیم ساعت اتوبوس می‌آید و آن قدر شلوغ است که مردم نمی‌توانند سوار شوند.

شهروند دیگری نیز برای وضعیت اتوبوس‌ها این طور دغدغه اش را مطرح می‌کند: خط۶۵ تنها خط ارتباطی بولوار حر و شهرک رجائی با مترو مشهد است.

متأسفانه با وجود آنکه این خط هر روز جمعیتی چندصدهزارنفری را جابه جا می‌کند، اغلب اتوبوس‌های این مسیر تعمیری و فرسوده است. عمر بعضی اتوبوس‌های خط ۶۵ با عمر پدرم برابری می‌کند! خط۵۹ نیز با مینی بوس‌های تنگ و فرسوده نیازمند است که با ناوگان اتوبوس تجهیز شود تا انبوه مسافری که در بولوارحر و خیابان شهید سیدی (پورسینای سابق) دارد، بتوانند با احساس آسایش تردد کنند.

شهسوار در پاسخ به این پرسش که با توجه به جمعیت بالا و همچنین زائرپذیری زیاد شهر مشهد چه تعداد از جمعیت شهر و زائران از اتوبوس و مینی بوس استفاده می‌کنند، می‌گوید: روزانه حدود یک میلیون نفر از ناوگان سازمان اتوبوس رانی استفاده می‌کنند. همچنین مناطق ۳ و ۴ و ۲ و ۵ شهرداری مشهد بیشترین سهم استفاده را از ناوگان حمل و نقل عمومی دارند.

پیشی گرفتن تقاضای مردمی برای کیفیت دربرابر بهای خدمات

پرداخت هزینه خدمات اتوبوس‌رانی، دیگر دغدغه مردمی است که مطرح شده است: در مناسبت‌ها اعلام می‌شود که خدمات ارائه‌شده صلواتی است. اما بار‌ها شاهد بوده‌ام که خطوط منتهی به حرم با وجود آنکه اعلام شده بود، صلواتی نبود. رانندگان خط۱۲ و۸۳٠ می‌گفتند ابلاغ رسمی نشده است. دیگر آنکه چرا وقتی من‌کارتمان شارژ ندارد، باید مبلغ بیشتری پرداخت کنیم؟ گاهی ممکن است به‌دلیل دغدغه فراموش کنیم من‌کارتمان را شارژ کنیم.

معاون اجرایی سازمان اتوبوس رانی در این باره می‌گوید: در بازخورد شناسایی شده از درگاه‌ها و پورتال‌های ارتباطی حدود ۰.۰۲ درصد از پیام‌های ارسالی مردمی درباره نرخ بها بوده که آن هم به علت دریافت نقدی و تفاوت آن است.

شهسوار می‌افزاید: در حال حاضر عمده تقاضای مردم کیفیت خدمات است و نرخ بها اولویت ندارد. نرخ بهای تمام شده خدمات اتوبوس رانی دیگر نکته‌ای است که معاون اجرایی سازمان اتوبوس رانی پاسخ می‌دهد. شهسوار درباره آن این طور توضیح می‌دهد: نرخ بهای تمام شده استفاده از این ناوگان در سال ۱۴۰۴ برای هر نفر ۱۵۰ هزار ریال است که در حال حاضر مردم فقط ۲۰ هزار ریال آن را پرداخت می‌کنند. با این شرایط مشهد پایین‌ترین نرخ بهای حمل و نقل عمومی را در کشور دارد. دغدغه شهروندان برای آلودگی برخی از اتوبوس‌ها را شهسوار این طور پاسخ می‌دهد: تأمین ناوگان جدید با درنظر گرفتن آخرین استاندارد آلایندگی و منطبق با سوخت کشور (یورو ۵ و ۶) است.

شهسوار می‌افزاید: نرخ بهای تمام شده استفاده از این ناوگان در سال ۱۴۰۴ برای هر نفر ۱۵۰ هزار ریال می‌باشد که در حال حاضر مردم فقط ۲۰ هزار ریال آن را پرداخت می‌کنند و شهر مشهد پایین‌ترین نرخ بهای حمل و نقل عمومی را در کشور دارد.

افزوده شدن ۳۰ دستگاه اتوبوس جدید تا تیرماه

نوسازی ناوگان، دیگر دغدغه مردمی است. شهروندی در این باره تقاضایش را این‌طور مطرح می‌کند: از شهرآرا تقاضا می‌کنیم یک‌بار گزارشی از وضعیت اتوبوس‌های مسیر حرم مطهر رضوی تهیه کند. همیشه با تأخیر به ایستگاه می‌رسند و به‌دلیل شلوغی، مردم نمی‌توانند سوار شوند. چند بار که گلایه کردم، رانندگان اتوبوس می‌گفتند بیشتر اتوبوس‌ها فرسوده و کهنه هستند؛ به همین دلیل برای تعمیر باید از خط خارج شوند. از سوی دیگر تعداد اتوبوسی که سرویس‌دهی می‌کنند.

بسیار کم است. چرا شهرداری فکری برای نوسازی ناوگان مسیر‌های پرتردد نمی‌کند؟ اگر اتوبوس جدیدی اضافه می‌شود، باید برای مناطق حاشیه مشهد باشد که اتوبوس‌هایش بیشترین تعداد مسافر را دارد.

دغدغه شهروند دیگری، برای نوسازی ناوگان نیز با تأکید بر خدمات‌دهی اتوبوس‌های جدید در مناطق حاشیه مشهد استوار است: در خبر‌ها خواندم که امسال اتوبوس جدید به مشهد اضافه می‌شود.

اگر قرار است اتوبوس جدید اضافه شود، به کدام محلات است؟ دفعه قبل تعدادی از اتوبوس‌های جدید واگذارشده برای خطوط ۳۰ و ۳۳ بود. اما در ادامه شاهد بودیم که به‌صورت کمکی به دیگر خطوط واگذار شده است. با این شرایط، دوباره ساکنان آن محدوده از خدمات این اتوبوس‌ها بی‌بهره می‌مانند.

تعداد اتوبوس اختصاص یافته برای جمعیت هر محله دیگر نکته شهروندان است. به گفته آن‌ها در برخی از محلات با آنکه جمعیت بسیاری از اتوبوس استفاده می‌کنند، تعداد اتوبوس‌ها کم و محدود است و همین موضوع سبب ازدحام بیش از اندازه می‌شود.

معاون اجرایی سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد، سرانه حمل‎ونقل درون شهری و تعداد اتوبوسی را که برای هر محله اختصاص می‌یابد این طور توضیح می‌دهد: طبق نظر اتحادیه برای هر هزار نفر یک اتوبوس و هر سیصدنفر یک مینی بوس اختصاص داده می‌شود، اما در شرایط حال و کنونی به ازای هر ۲ هزارو ۱۰۰ نفر در شهر مشهد یک اتوبوس وجود دارد. با این شرایط بیش از هزارو ۵۰۰ دستگاه برای رسیدن به حد مطلوب از نظر (کمیت و کیفیت) مورد نیاز است.

ناگفته نماند درحال حاضر میانگین عمر ناوگان ۵ تا ۱۰ سال و سن فرسودگی ناوگان هشت سال است. حدود هفتصد دستگاه نیز با وجود عمر بالا و فرسودگی در سطح شهر مشهد فعال هستند. به همین علت در سال گذشته قرارداد حدود چهارصددستگاه منعقد شده که با مجموع قرارداد‌های گذشته در سال ۱۴۰۳ حدود صددستگاه به ناوگان افزوده شده است.

معاون اجرایی سازمان اتوبوس رانی همچنین این نوید را به مردم مشهد می‌دهد: پیش بینی می‌شود اواسط تیر امسال بیش از سی دستگاه از محل قرارداد‌های منعقد شده به ناوگان افزوده شود. همچنین تخصیص ناوگان جدید به لحاظ عدالت محوری و شاخص‌هایی نظیر تعداد تقاضای سفر، سرفاصله زمانی و توجه به حاشیه شهر در نقاط مختلف شهر صورت پذیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->